≡ Menu

Ga jij op jaarlijkse tandcontrole? 5 redenen om nu een afspraak te maken.

Jaarlijkse tandcontrole

Last van tandpijn, of van hardnekkig uitstelgedrag? Schrik van het prikje, of van de prijs? Redenen genoeg om jouw jaarlijkse tandcontrole telkens uit te stellen naar het einde van het jaar. Toch is het zeker de moeite om elk jaar minstens één keer op controle te gaan bij de tandarts. Als je mij niet zomaar gelooft, luister dan even naar volgende vijf redenen.

1. Meer pijn voorkomen

Toegegeven, een tandartsbezoek is niet altijd even pijnloos. Toch is tandpijn verhelpen de eerste prioriteit van de tandarts. Zonder verdoving zal de ingreep een stuk pijnlijker worden en dat willen we graag vermijden.

Een jaarlijkse controle kan veel ongewenste pijn voorkomen. Tijdens deze controle kan de tandarts (beginnende) problemen ontdekken voordat ze echt pijn kunnen doen. Beter voorkomen dan genezen. Beginnende gaatjes zijn makkelijker en minder pijnlijk op te lossen dan rotte tanden of ontstoken tandvlees.

2. De ene mond is de andere niet

Preventief op tandcontrole gaan is altijd een goed idee, zelfs al lijkt alles perfect in orde. Jouw tandarts kan specifiek advies geven voor jouw mond. Iedereen heeft nu eenmaal andere gewoonten en een andere mond. Sommige mensen poetsen te hard, anderen dan weer te zacht. Jouw tandarts kan je helpen om toekomstige problemen te voorkomen.

3. Het tandartsbezoek: Beter vroeg aangeleerd

Vanaf de eerste melktand is het interessant om minstens jaarlijks een bezoekje te brengen aan de tandarts. Twee keer per jaar gaan is zelfs geen overbodige luxe. Ondanks het feit dat het melkgebit nog niet definitief is, kan het latere gebit aangetast worden wanneer dit niet goed onderhouden wordt.

Daarnaast is het interessant om je kinderen al op jonge leeftijd bij de tandarts te laten komen. Zo raken ze meteen vertrouwd aan de tandarts en leren ze meteen het belang van een goede tandverzorging. Jong geleerd is oud gedaan!

4. Een jaarlijkse tandcontrole is goedkoper

Een tandartsbezoek is vrij duur, dat klopt. Maar ernstige problemen behandelen is nog een stuk duurder. Door je jaarlijkse tandcontrole te missen, geef je deze problemen vrij spel. En deze problemen kan je waarschijnlijk wel missen als… euh.. kiespijn!

Wanneer je jaarlijks langskomt voor een tandartsbezoek, dan komt de mutualiteit tussen voor een deel van de kosten via het mondzorgtraject. Het is wel belangrijk om minstens 1x per jaar te gaan om hiervan gebruik te kunnen maken. Twee voordelen in één dus. Niet alleen een sterk en gezond gebit, maar ook lagere kosten dan iemand die niet elk jaar langskomt.

5. Een gezonde mond = gelukkiger en gezonder

Beperk het risico op mond- en tandproblemen door je tanden zelf goed te onderhouden. ‘Tandvriendelijk’ eten, tweemaal je tanden poetsen en een regelmatig tandartsbezoek kan ervoor zorgen dat je tandarts nooit veel werk zal hebben aan je gebit. Hierdoor zal je nooit meer bang zijn om jouw glimlach te tonen.

Maar dat is niet alles! Jouw mondgezondheid kan je algemene gezondheid beïnvloeden. Sommige hart- en vaatziekten en problemen tijdens de zwangerschap kunnen verbonden worden aan mond- en tandproblemen. Onderschat dus het belang van een goeie mondhygiëne niet!

Zo, waar wacht je nog op? Maak vandaag nog een afspraak en geef jouw mond de verzorging die hij verdient.