Mondspoelmiddelen

mondspoelmiddelen

Soorten

Mondspoelmiddelen kunnen gebruikt worden als dagelijkse aanvulling voor de mondverzorging. De verschillende soorten kunnen worden gebruikt tegen:

• Gaatjes
  • Ontstekingen
  • Infecties
  • Tandplak
  • Tanderosie
  • Tandplak

Mondwater mag niet worden gezien als vervanging van tandenpoetsen maar als een extra aanvulling.

• Verschillende mondspoelmiddelen claimen dat ze gaatjes voorkomen terwijl andere producten weer beweren dat mondwaters gezond voor het tandvlees zijn.
  • Er zijn 2 soorten te onderscheiden: Mondspoelmiddelen met alcohol en zonder alcohol.
    • Mondspoel-middelen met alcohol hebben niet altijd een even positief effect. Immers, alcohol doodt bacteriën maar veroorzaakt echter ook een slechte adem en tandbederf. Ook zorgt ze ervoor dat de mondholte uitdroogt, wat de kans op plak vergroot.
      Tandplak vormt zich tot tandsteen en is moeilijk te verwijderen. Speeksel zorgt ervoor dat tandplak zich minder goed ontwikkeld.
    • Spoelmiddelen zonder toegevoegde alcohol heeft niet het probleem dat speeksel zich minder goed kan ontwikkelen.

Waarom mondspoelmiddelen gebruiken

• Tegen gaatjes

Mondspoelmiddelen met fluoride zorgen voor een versterkt tandglazuur en helpen tegen gevoelige tanden. Ook zijn er mensen die extra fluoride moeten gebruiken, zoals bijvoorbeeld kinderen, patiënten met een beugel, bij beginnende gaatjes of patiënten met afwijkingen in de glazuuropbouw.

• Tegen ontstekingen en infecties

Mondwater met chloorhexidine beschermt tanden tegen tandplak en mag in het algemeen 1 tot 2 weken gebruikt worden. Gebruik van mondspoelmiddelen met chloorhecxidine kan verkleuring van tanden en tong geven. Ook kunnen mondspoelingen met Chloorhexidine gebruikt worden om infecties na een operatie te voorkomen.

• Tegen tandplak

Mondwater met antibacteriële functies kunnen bijdragen tot een betere mondhygiëne.
De antibacteriële eigenschappen kan de gezondheid van het tandvlees verbeteren en tandplak verminderen. Dergelijke soorten mondspoelmiddelen kunnen ook helpen tegen het voorkomen van een slechte adem.

• Tegen een slechte adem

Slechte adem wordt vaak veroorzaakt door bepaalde bacteriën op de tong.  Deze bacteriën heten ook wel zwavelverbindingen en veroorzaken een onaangename geur. Ze zijn te verwijderen met een een mondspray of een gorgelmiddel. Deze

• Mondspoelmiddelen tegen tanderosie

Tanderosie ontstaat door de aanslag van zuren uit verschillende voedingsbronnen. Om degelijke aanslag te voorkomen is het aan te raden om tanden te poetsen met een fluoridetandpasta. Daarnaast is het niet aan te raden om juist voor het tandenpoetsen zure producten te nuttigen. Ook kan er worden gespoeld met een mondspoelmiddel tegen tanderosie om tanden te beschermen.

• Tegen een droge mond

Ook zijn er bepaalde mondspoelmiddelen tegen een droge mond. Een droge mond ontstaat doordat de speekselklieren te weinig speeksel afgeven. Dit kan bijvoorbeeld komen door bijwerkingen van bepaalde medicijnen. Speekselklieren stimuleren de productie van speeksel. Als deze klieren niet meer goed werken, kunnen bepaalde speekselvervangers helpen. Speekselvervangers zorgen voor goede mondbevochtiging en geven een prettig mondgevoel.

Vraag raad aan jouw tandarts, welk mondspoelmiddel voor jou geschikt is.