≡ Menu

Propere tandenborstels

tandenborstels

Moeten we om propere tandenborstels te krijgen ze in de vaatwas stoppen? Wees gerust, dat moet helemaal niet! Het was gewoon een gek bericht dat op het internet ergens was opgedoken.

Wat wel een feit is is dat er op onze tandenborstels heel veel bacteriën zitten, afkomstig uit onze mond. Immers, tijdens iedere poetsbeurt verplaatsen we tandplak, die op onze tanden zitten, naar de borstel. Die tand-plak zit dus vol bacteriën. Onderzoekers van de ontdekten bijvoorbeeld dat op 1 tandenborstel tot 10 miljoen bacteriën kunnen leven. Onze tandenborstels wemelen blijkbaar dus van de bacteriën. Maar geen paniek, onze mond is sowieso niet bepaald een steriele plaats. Ons afweersysteem verweert zich goed tegen al die bacteriën, dus we zullen niet zomaar een infectie oplopen via onze tandenborstels.

Toch is het aanbevolen je borstel zo schoon mogelijk te houden. Hierbij enkele tips om voor propere tandenborstels:

• Reinig na het poetsen je tandenborstel met koud water ; best niet met (te) warm water omdat je zo de haartjes van de borstel kan beschadigen.
  • In de meeste badkamers wordt de tanden borstel bewaard op de lavabo, die zich veelal ook in de nabijheid van de wc bevindt; telkens je de wc doortrekt, verspreidt er zich een wolk bacteriën door de lucht ; zet je tandenborstel daarom zo ver mogelijk van het toilet en doe het wc-deksel steeds dicht voordat je doortrekt.
  • Bewaar je borstel rechtop met de kop naar boven in een beker, zodat die goed kan drogen in de lucht en bacterieën in de beker geen kans krijgen; dek hem dus niet af.
  • Ben je op reis, plaats dan je tanden borstel in een borstelkoker, als het even kan met enkele luchtgaatjes; laat hem best niet onbedekt in de toilettas zitten omdat er zo vuiligheid én bacteriën op kunnen komen.
  • Laat anderen niet met jouw tandenborstel hun tanden reinigen.
  • Zet de tandenborstels van het ganse gezin eveneens niet allemaal netjes bij elkaar in hetzelfde glas ; immers, telkens de tandenborstels elkaar aanraken, wisselen ze bacteriën met elkaar uit.
  • De beste manier om het aantal bacteriën op de tandenborstel onder controle te houden, is dan ook hem regelmatig vervangen ; gooi je tandenborstel na 3 maanden weg ; of zelfs nog eerder indien de haartjes uit elkaar beginnen te staan; dit geldt uiteraard voor zowel een gewone als voor de vervangborstels van elektrische tandenborstels.
  • En maak je tandenborstel niet schoon door hem in de vaatwasmachine te plaatsen: de erg hoge temperaturen beschadigen de borstelhaartjes.
  • Tot slot is er ook de UV-sterilisator. Met dit toestelletje kan je jouw elektrische of manuele tandenborstel steriliseren. Na het poetsen spoel je je tandenborstel en droog je hem lichtjes. In de sterilisator en na 6 minuten is de tandenborstel bacterievrij. Spoel voor je hem opnieuw gebruikt de dode bacteriën af.
  • In deze video krijg je een beter idee van hoe een UV-sterilisator eruitziet.

Op deze manier kan je op de juiste manier tandenborstels in de beste omstandigheden bewaren. Succes !