≡ Menu

Wat te doen bij acute tandpijn?

tandpijn

Wat te doen bij acute tandpijn?

Acute tandpijn komt uiteraard nooit gelegen. Voor zij die er al eens last van hadden, weten hoeveel pijn je kan hebben. In deze blogpost beantwoorden wij een aantal vragen rond tandpijn. Wat zijn de mogelijke oorzaken? Hoe kan je tijdelijk de tandpijn verlichten? Hoe kan je tandpijn voorkomen?

Oorzaken van tandpijn?

• Tandbederf (cariës)
  • Gaat het om een eerder stekende pijn bij het kauwen, dan heb je mogelijk last van een gaatje. Dezelfde pijn zal je voelen bij een gebroken tand.

• Ontsteking van het tandvlees (paradontis)
  • De pijn in je mond kan ook veroorzaakt worden door een ontsteking van het zenuw-of wortelkanaal of het tandvlees.

• Tanderosie
  • Naarmate het tanglazuur steeds dunner wordt, zal je ook sneller pijn voelen bij warmte of koude.

• Abces of infectie
  • Heb je al even last van een onophoudelijke, kloppende pijn? Een abces of infectie is de mogelijke boosdoener.

• Nieuwe tandjes
  • Bij heel wat kinderen is het krijgen van tandjes behoorlijk pijnlijk. Niks ernstig, maar daarom doet het voor zoon-of dochterlief niet minder pijn natuurlijk.

• Wijsheidstanden
  • Sommigen hebben er nooit last of laten ze preventief verwijderen. Wanneer jouw verstandskiezen toch plots beslissen om uit te komen en er is onvoldoende plaats, kan dit voor pijn zorgen omdat ze gaan duwen tegen andere kiezen.

• Losgekomen vulling
  • Het gebeurt ook wel eens dat een vulling loskomt door bijvoorbeeld op iets hard te bijten. Hierdoor kan de tand zonder vulling pijn doen.

• Infectie van de sinussen
  • Heb je zowel links- als rechtsbovenaan pijn?Ben je bovendien ook nog verkouden, met een verstopte neus? Dan zijn het mogelijk de ontstoken sinussen die de pijn veroorzaken.

• Pijnlijke kaken?
  • Situeert de pijn zich voornamelijk in je kaken? Eén van de mogelijke oorzaken kan tandenknarsen of bruxisme zijn.

• Gevoelige tanden
  • Sommige mensen zijn nu éénmaal gevoeliger voor koude en warme dranken. Daar kan bijvoorbeeld terugtrekkend tandvlees de oorzaak zijn.

Hoe tandpijn tijdelijk verlichten?

In afwachting van een bezoek aan de tandarts die de juiste diagnose zal stellen en jou vervolgens zal verlossen van de pijn, kan je een aantal zaken doen om de pijn wat te verlichten.

1. Een pijnstiller zoals paracetamol of een ibuprofen als ontstekingsremmer. Houd je daarbij wel aan de voorgeschreven dosis.
  2. Soms kan je de pijn wat wegnemen door er met je tandenborstel over te wrijven
  3. Probeer zeker ook eens een Cold Hot Pack of een handdoek met wat ijsblokken. Houd het ijs ongeveer een kwartiertje tegen je wang. Door de koude zal je de plek als het ware een beetje verdoven en voel je even wat minder pijn.
  4. Zuiveringszout kan je wat mengen met tandpasta en vervolgens op de pijnlijk tand en/of het gevoelige tandvlees aanbrengen.
  5. Met zwarte thee sla je twee vliegen in één klap. Geniet eerst van een kopje thee dat in sommige gevallen deugd zal doen, daarna kan je het theezakje op de pijnlijke tand houden. De tannine in de thee zal de pijn wat verdoven.
  6. Nog een middeltje waarbij je, gezien de situatie, het nuttige aan het aangename kan koppelen is een slokje whiskey of wodka.
  7. Het sap van een ui of wat knoflook kan ook helpen om de tandpijn te verlichten en de ontsteking tegen te gaan.
  8. Kauw op een geschild stukje gember. De stoffen die hierbij vrijkomen kunnen ook de pijn wat verminderen.
  9. Weet dat ook allerlei oliën waaronder oregano olie, maar evengoed kruidnagelolie of olijfolie mogelijk tijdelijk de pijn wat kunnen verzachten. Voor baby’s die last hebben van het uitkomen van de eerste tandjes, kan je speciale druppels vinden die de pijn wat verhelpen.
  10. Probeer ook eens met wat pepermuntblaadjes of pepermuntolie om de pijn tijdelijk wat draaglijker te maken.

Oplossing voor tandpijn

De hierboven opgesomde keukenmiddeltjes zullen eventueel tijdelijk de ergste pijn wegnemen, maar ze zijn uiteraard geen definitieve oplossing voor jouw tandpijn.

Neem daarom zo gauw als mogelijk contact op met jouw tandarts. Bij acute tandpijn is de kans groot dat je heel snel zal geholpen worden.

Voorkomen is beter dan genezen

Wie al eens hevige tandpijn heeft gehad, beseft des te meer dat je dit niet graag opnieuw hebt.

Daarom de volgende tips:

• Tweemaal tanden poetsen per dag is een must;
  • Vergeet ook zeker niet te flossen;
  • Overdrijf niet met suikers en zuren;
  • Ga minstens één keer per jaar naar de tandarts voor een controle en eventuele reiniging.

Lees in dit verband ook onze blog over tanden poetsen.

Wij hopen uiteraard dat je nooit last zal hebben van acute tandpijn. Indien het toch gebeurt, verlossen wij jou er graag van.