Tandenknarsen of bruxisme: alles wat je moet weten

bruxisme banner

Bruxisme is de tandheelkundige term die tandartsen gebruiken voor knarsetanden en/of kaakklemmen. Beiden kunnen voorkomen bij zowel kinderen als volwassenen. Maar, wat is het nu precies?

We spreken van tandenknarsen als iemand zijn of haar tanden stevig tegen elkaar schuift. Bij kaakklemmen klem je je tanden of kaken hard tegen elkaar. Je kunt van beiden last hebben tijdens je slaap, maar kaakklemmen kan ook overdag gebeuren.

Waarom heb je last van bruxisme?

Bruxisme kan heel wat oorzaken hebben, daarom is het ook moeilijk om vast te stellen waarom iemand er exact last van heeft. Dit zijn echter de voornaamste oorzaken van knarsetanden:

• Stress. Een veel voorkomende oorzaak van bruxisme is stress, bijvoorbeeld in de vorm van spanningen en angst. Als je last hebt van tandenknarsen, probeer je dus best je stress te verminderen. Dit kan door, indien mogelijk, zaken te veranderen in je levensstijl.
    • Cafeïne, nicotine en alcohol. Deze drie middelen bevorderen bruxisme omdat ze stimulerend werken voor je zenuwstelsel. Verminder of laat deze middelen dus achterwege als je af wil van knarsetanden, of dit wil voorkomen.
    • Slaapstoornissen. Door een slaapstoornis kun je soms ongewenste dingen doen, zonder dat je het weet. Je hersenactiviteit kan overactief worden, met als gevolg dat ook je kauwspieren geactiveerd worden. Dit verhoogt de kans op knarsetanden.
    • De stand van je gebit. Als je gebit minder goed op elkaar aansluit, heb je meer ruimte om te knarsetanden.
    • Erfelijkheidsredenen. Tandenknarsen kan ook gewoon erfelijk zijn. In dat geval is het moeilijker om het te op te lossen. Wat je wel kan proberen is de voorgaande factoren in je achterhoofd nemen om de kans op bruxisme te verkleinen.

Infographic bruxisme tandenknarsen

Wat zijn de gevolgen van tandenknarsen?

Bruxisme kan ook heel wat gevolgen hebben, zowel voor je gebit als voor je globale gezondheid. De volgende gevolgen komen het vaakst voor, voornamelijk bij bij knarsetanden:

• Slijtage. Door de wrijving van je tanden tegen elkaar kan er slijtage gevormd worden op het glazuur, en kunnen er zelfs stukken galzuur loskomen.
  • Breken of barsten. De tanden kunnen door de grote druk ook breken of barsten. Door de slijtage van het glazuur zijn ze gevoeliger en heb je ook meer kans op cariës.
  • Losse tanden. Het is mogelijk dat het steunweefsel van je tanden loskomt door de wrijving. Daardoor kunnen je tanden los komen te zitten.
  • Oververmoeidheid. Doordat bruxisme vaak ‘s nachts opkomt, verstoort knarsetanden of kaakklemmen dikwijls de nachtrust, wat leidt tot vermoeidheid. Oververmoeidheid kan voorts nog andere kwaaltjes veroorzaken.
  • Andere pijnklachten. Bruxisme brengt mogelijks ook pijnlijke klachten met zich mee, zoals bijvoorbeeld tandpijn, maar ook pijn aan de kaakgewrichten, spierpijn en/of hoofdpijn.

Klachten vermijden

Om mogelijke klachten te vermijden, probeer je best het knarsetanden te verhelpen. Ga daarvoor op zoek naar de oorzaak of oorzaken, want bruxisme komt vaak voor door meerdere oorzaken. Als je een invloed hebt over deze oorzaken, probeer ze dan zo veel mogelijk weg te nemen. Je kan bijvoorbeeld methoden zoeken om je stress te verminderen of het gebruik van cafeïne, nicotine en alcohol reduceren tot volledig weglaten. Je laat ook best een jaarlijkse tandcontrole uitvoeren om eventuele schade sneller op te merken, zodat het niet erger wordt.

Als je de oorzaak niet vindt of je kan het niet oplossen, kan je ervoor kiezen om de schade te beperken. Ligt het bijvoorbeeld aan de stand van je tanden? Vraag dan aan je tandarts of ze hier iets aan kunnen doen. De tandarts kan dan bijvoorbeeld aanraden een beugel te nemen of een kroon te laten aanbrengen. Raak je maar niet af van bruxisme? Dan kun je een knarsbitje proberen. Dit zorgt voor een plastic laagje tussen je tanden, waardoor je beschadiging kan voorkomen.

Heb jij last van bruxisme en wil je graag advies? Wacht niet langer en maak een afspraak bij tandarts Els Dermaut om jouw tanden te controleren op mogelijke schade.