Wat te doen bij acute tandpijn?

acute tandpijn
Acute tandpijn komt uiteraard nooit gelegen. Als je het al eens meegemaakt hebt, ben je wel bekend met de plotse en intense pijn. Daarbij kan tandpijn ervoor zorgen dat je je moeilijker concentreert of dat je minder goed slaapt. In deze blogpost beantwoorden wij een aantal vaak gestelde vragen rond tandpijn. Wat zijn de mogelijke oorzaken? Hoe kan je tijdelijk de tandpijn verlichten? Hoe kan je tandpijn voorkomen?

Wat is acute tandpijn?

De term ‘acute tandpijn’ spreekt voor zich: je ervaart plotselinge en heftige pijn in of rond één of meerdere tanden. Deze plotselinge pijn kan variëren van stekende tot zeurende of zelf kloppende pijn. Tandpijn hoeft niet altijd ernstig te zijn, maar het is wel een uitermate onaangenaam gevoel. Daarnaast kan onbehandelde tandpijn erger worden, of andere problemen veroorzaken. Pijn is namelijk een teken van je lichaam dat er iets niet pluis is, dus het is zeker aangeraden om een afspraak met je tandarts te maken.

Heb je momenteel last van tandpijn? Laat ons je van die pijn verlichten en neem contact met ons op.

Wat zijn de oorzaken van acute tandpijn?

Er zijn tal van mogelijke oorzaken die tot acute tandpijn kunnen leiden. We sommen de voornaamste hier op:

• Een gaatje, een gebroken tand of tandbederf (cariës). Gaat het om een eerder stekende pijn bij het kauwen? Dan heb je mogelijk last van een gaatje. Dezelfde pijn zal je voelen bij een gebroken tand. Een onbehandeld gaatje kan leiden tot tandbederf, wat vervolgens tot nog meer tandpijn kan leiden.
  • Ontsteking van het tandvlees (paradontis). De pijn in je mond kan ook veroorzaakt worden door een ontsteking van het zenuw-of wortelkanaal, of door het ontsteken en het terugtrekken van het tandvlees.
  • Gevoelige tanden. Sommige mensen zijn gevoeliger voor heel koude of heel warme dranken. Daar kan bijvoorbeeld terugtrekkend tandvlees de oorzaak zijn. Ook tanderosie, ofwel het dunner worden van tandglazuur, kan ervoor zorgen dat je sneller pijn voelt bij warmte of koude.
  • Abces of infectie. Heb je al even last van een onophoudelijke, kloppende pijn? Een abces of infectie is de mogelijke boosdoener. Je maakt best een spoedafspraak bij je tandarts om dit te behandelen.
  • Nieuwe tanden bij kinderen. Voor heel wat kinderen is het krijgen van tandjes behoorlijk pijnlijk. Niks ernstig, maar daarom doet het voor zoon-of dochterlief niet minder pijn natuurlijk.
  • Wijsheidstanden. Sommigen hebben er nooit last van, anderen laten ze preventief verwijderen. Wanneer jouw verstandskiezen toch beslissen om erdoor te komen en er is onvoldoende plaats in je gebit, zullen ze duwen tegen je andere kiezen. Dit zorgt uiteraard voor pijn.
  • Na het plaatsen van, of een losgekomen vulling. Het gebeurt ook wel eens dat een vulling loskomt door bijvoorbeeld op iets hard te bijten. Hierdoor kan de tand zonder vulling pijn doen.
  • Infectie van de sinussen. Heb je zowel links- als rechts bovenaan pijn? Ben je bovendien ook nog verkouden, met een verstopte neus? Dan zijn het mogelijk je ontstoken sinussen die de pijn veroorzaken. In dit geval kan de tandarts weinig voor je betekenen en ga je best langs bij een arts.
  • Refluxziekte. Hierbij vloeit er maagzuur terug tot in de mond. Dit kan ook indirect leiden tot tandpijn.
  • Pijnlijke kaken. Situeert de pijn zich voornamelijk in je kaken? Eén van de mogelijke oorzaken kan tandenknarsen of bruxisme zijn.

Het gebeurt wel eens dat het niet duidelijk is waar de pijn vandaan komt. Om zeker te zijn, is het verstandig om een afspraak te maken bij je tandarts. Hij of zij kan de juiste oorzaak aanduiden, waardoor een passende behandeling kan worden ingezet.

Hoe tandpijn tijdelijk verlichten?

In afwachting van een bezoek aan de tandarts die de juiste diagnose zal stellen en jou vervolgens zal verlossen van de pijn, kan je een aantal zaken doen om de pijn wat te verlichten.

1. Een pijnstiller zoals paracetamol of een ibuprofen als ontstekingsremmer. Let wel: welke pijnstiller je best neemt hangt sterk af van de oorzaak van de acute tandpijn. Laat je daarom adviseren door een expert. Houd je verder ook aan de voorgeschreven dosis.
  2. Soms kan je de pijn wat wegnemen door er met je tandenborstel over te wrijven. Gebruik hiervoor een tandpasta voor gevoelige tanden.
  3. Probeer zeker ook eens een Cold Hot Pack of een handdoek met wat ijsblokken. Houd het ijs ongeveer een kwartiertje tegen je wang. Door de koude zal je de plek als het ware een beetje verdoven en voel je even wat minder pijn.
  4. Ook zout kan de pijn helpen verlichten. Meng bijvoorbeeld zuiveringszout met tandpasta, en breng dit vervolgens aan op de pijnlijk tand en/of het gevoelige tandvlees. Daarnaast kan warm zoutwater gebruiken als mondspoelmiddel wonderen doen.
  5. Met zwarte thee sla je twee vliegen in één klap. Geniet eerst van een kopje thee, dit kan in sommige gevallen al deugd doen. Daarna kan je het theezakje op de pijnlijke tand houden. De tannine in de thee zal de pijn wat verdoven.
  6. Nog een middeltje waarbij je, gezien de situatie, het nuttige aan het aangename kan koppelen is een slokje whiskey of wodka.
  7. Het sap van een ui of wat knoflook kan ook helpen om de tandpijn te verlichten en de ontsteking tegen te gaan.
  8. Kauw op een geschild stukje gember. De stoffen die hierbij vrijkomen kunnen de pijn helpen verminderen.
  9. Weet dat ook allerlei oliën waaronder oregano olie, maar evengoed kruidnagelolie of olijfolie mogelijk tijdelijk de pijn kunnen verzachten. Voor baby’s die last hebben van het uitkomen van de eerste tandjes kan je speciale druppels vinden die de pijn wat verhelpen.
  10. Probeer ook eens met wat pepermuntblaadjes of pepermuntolie om de pijn tijdelijk wat draaglijker te maken.

De beste oplossing tegen tandpijn

De hierboven opgesomde keukenmiddeltjes zullen eventueel tijdelijk de ergste pijn wegnemen, maar ze zijn uiteraard geen definitieve oplossing voor jouw tandpijn.

Neem daarom zo gauw als mogelijk contact op met jouw tandarts. Bij acute tandpijn is de kans groot dat je heel snel zal geholpen worden.

Voorkomen is beter dan genezen

Wie al eens hevige tandpijn heeft gehad, besef je nog sterker hoezeer je dit in de toekomst wilt vermijden.

Daarom raden we aan de volgende tips toe te passen:

• Tweemaal tanden poetsen per dag is een must;
  • Vergeet ook zeker niet te flossen;
  • Let wat meer op wat je drinkt en eet: overdrijf niet met suikers en zuren;
  • Ga minstens één keer per jaar naar de tandarts voor een controle en eventuele reiniging. Hoe sneller een probleem wordt opgemerkt, hoe vlugger het kan worden opgelost en hoe lager de kans op tandpijn.

Lees in dit verband ook onze blog over tanden poetsen.

Wij hopen uiteraard dat je nooit last zal hebben van acute tandpijn. Indien het toch gebeurt, verlossen wij jou er graag van. Maak vandaag nog je afspraak.