5 redenen om nu je jaarlijkse tandcontrole in te plannen!

Jaarlijkse tandcontrole

Heb jij last van tandpijn, maar ook van hardnekkig uitstelgedrag? Dan durf je jouw jaarlijkse tandcontrole misschien telkens uit te stellen naar het einde van het jaar. Toch is het erg belangrijk om elk jaar minstens één keer op controle te gaan bij de tandarts. Geloof je het niet? Dan kunnen deze 5 belangrijke redenen je misschien overtuigen!

1. De jaarlijkse tandcontrole: beter vroeg aangeleerd

Vanaf het moment dat je kindje zijn of haar eerste melktandjes krijg is het belangrijk om jaarlijks een bezoekje te brengen aan de tandarts. Op jonge leeftijd is twee keer per jaar op tandcontrole gaan zelfs geen overbodige luxe. Ondanks het feit dat het melkgebit van jouw kindje nog niet definitief is, kan het zijn of haar latere gebit aantasten wanneer dit niet goed onderhouden wordt.

Daarnaast is het ook aangeraden om met je kinderen al op jonge leeftijd op tandcontrole te komen. Zo raken ze meteen vertrouwd met je tandarts en leren ze het belang van een goede tandverzorging. Zoals het spreekwoord zegt, jong geleerd is oud gedaan!

2. De ene mond is de andere niet

Wanneer je jaarlijks op tandcontrole gaat leert je tandarts jouw tanden goed kennen. Zo weet hij direct wanneer er iets mis is met je gebit, zelfs als je dat zelf niet meteen doorhebt. Jouw tandarts kan specifiek advies geven voor jouw gebit. Iedereen heeft nu eenmaal andere gewoonten en andere tanden. Sommige mensen poetsen misschien te hard, anderen dan weer te zacht. Met jouw jaarlijkse tandcontrole kan jouw tandarts je helpen om toekomstige problemen te voorkomen. Zo hou jij je gebit gezond!

3. Meer pijn voorkomen

Toegegeven, een tandcontrole is niet altijd even pijnloos. Toch blijft tandpijn verhelpen de eerste prioriteit van elke tandarts.

Met je jaarlijkse tandcontrole kan je zelf al veel ongewenste pijn voorkomen. Jaarlijks preventief op controle gaan is altijd een goed idee, zelfs al lijkt alles perfect in orde met jouw tanden. Tijdens je controle kan jouw tandarts (beginnende) problemen ontdekken voor ze echt pijn beginnen doen. Beginnende gaatjes zijn immers makkelijker en minder pijnlijk op te lossen dan rottende tanden of ontstoken tandvlees. Beter voorkomen dan genezen dus!

4. Een jaarlijkse tandcontrole is goedkoper

Een tandcontrole kan wat geld kosten, dat is waar. Maar ernstige tandproblemen behandelen is vaak nog een pak duurder. Door je jaarlijkse tandcontrole te missen geef je deze problemen vrij spel. En pijnlijke en dure tandproblemen kan je waarschijnlijk missen als kiespijn.

Wanneer je jaarlijks op tandcontrole komt kan je die pijnlijke tandproblemen niet alleen voorkomen, maar komt je mutualiteit ook voor een deel van de kosten tussen via het mondzorgtraject. Om  hiervan gebruik te kunnen maken moet je wel minstens één keer per jaar op tandcontrole gaan. Zo sla je dus twee vliegen in één klap. Je krijgt niet alleen een sterk en gezond gebit, je krijgt ook lagere tandartskosten dan iemand die niet elk jaar langskomt!

4. Een gezonde mond is gelukkiger en gezonder

Niet alleen je tandarts, maar ook jijzelf kan het risico op mond- en tandproblemen beperken door zelf goed je tanden te poetsen. ‘Tandvriendelijk’ eten, tweemaal per dag je tanden poetsen en natuurlijk je jaarlijkse tandcontrole kunnen ervoor zorgen dat je tandarts nooit veel werk zal hebben aan je gebit. Hierdoor moet je nooit meer bang zijn om jouw mooie glimlach te tonen.

Maar dat is is zelfs niet alles! Jouw mondgezondheid kan zelfs je algemene gezondheid beïnvloeden. Sommige hart- en vaatziekten en problemen tijdens de zwangerschap kunnen verbonden worden aan mond- en tandproblemen. Onderschat dus nooit het probleem van een goede mondhygiëne.

Dus, waar wacht je nog op? Maak vandaag nog een afspraak voor jouw jaarlijkse tandcontrole en geef jouw mond de verzorging die hij verdient!