Ontstoken tandvlees: een eenvoudig te voorkomen irritatie

ontstoken tandvlees banner

Is jouw tandvlees soms gevoeliger dan anders? Of bloedt het tijdens het poetsen? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met gingivitis, of ontstoken tandvlees voor de niet-tandartsen. Hiervoor bestaat gelukkig een eenvoudige oplossing.

Waaraan herken je ontstoken tandvlees?

Een opstapeling van tandplak tussen je tanden en het tandvlees ligt aan de basis van een tandvleesontsteking. Tandplak blijft achter wanneer je gebit onvoldoende wordt schoongemaakt. Deze tandplak verhardt na verloop van tijd en verandert in tandsteen. Dit kan zich vasthechten tussen je tanden, maar ook tussen de smalle spleet van je tanden en tandvlees terechtkomen. Dit kan op zijn beurt dan gaan ontsteken.

Een ontsteking op je tandvlees is meestal vrij eenvoudig te herkennen. Wanneer je tandvlees gezond is, dan zal dit mooi aansluiten op je gebit. Gezond tandvlees is ook eerder roze van kleur.

Ontstoken tandvlees is roder en een stuk gevoeliger. Tijdens het poetsen kan je tandvlees beginnen bloeden. Het tandvlees zit wat teruggetrokken op je gebit en is wat opgezwollen. Ten slotte kan je hierdoor een vieze smaak of een slechte adem krijgen.

De symptomen nog even in een handig lijstje:

• Rood en gevoeliger tandvlees
  • Het tandvlees is wat meer teruggetrokken en gezwollen
  • Bij aanraking of tijdens het poetsen begint het snel te bloeden
  • Een onaangename smaak of onfrisse adem

Wat kan je doen aan een tandvleesontsteking?

Zoals eerder vermeld, is ontstoken tandvlees vrij eenvoudig te behandelen. Wanneer je zelf merkt dat je mogelijk met ontstoken tandvlees zit, dan is het aangewezen om je mondhygiëne te verbeteren. Dat begint uiteraard met jezelf. Mogelijk heeft je poetstechniek nog ruimte voor verbetering. Om je techniek te verbeteren, kan je dit artikel even lezen over tandenpoetsen.

Jouw tandarts kan je uiteraard ook helpen om van dit vervelende probleem verlost te geraken. Een bezoekje aan je tandarts met een grondige gebitsreiniging kan een hoop problemen oplossen en voorkomen.

Hoe kan je een ontsteking op je tandvlees voorkomen?

Nu we het toch even over voorkomen hebben, ontstoken tandvlees kan best preventief vermeden worden. We haalden al aan dat een tandvleesontsteking het gevolg kan zijn van tandplak en tandsteen die zich tussen de tanden en het tandvlees hechten. Dagelijkse aandacht voor jouw mondhygiëne zorgt ervoor dat heel wat tandplak tijdig verwijderd wordt. De tandarts kan ook helpen om dit te voorkomen. Tandplak en tandsteen kan je professioneel verwijderen zodat ze geen kans hebben om een ontsteking te veroorzaken.

Moet je ontstoken tandvlees behandelen?

Dagelijks een grondige poetsbeurt is sowieso aangeraden voor iedereen. Niet alleen ontstoken tandvlees kan hiermee verholpen worden, maar ook andere vervelende kwaaltjes. Slechte verzorging kan de situatie ook ernstig verergeren. Ontstoken tandvlees kan uitzaaien naar een ontsteking op het kaakbot, dit heet parodontitis.

Bij parodontitis kan permanente schade aan het bot optreden. Je tanden komen geleidelijk aan los van je tandvlees. Hierdoor kunnen je tandwortels bloot komen te liggen. Uiteindelijk kan heel je tand uitvallen.

Wees er vroeg bij wanneer je last begint te krijgen van ontstoken tandvlees. Maak hier een afspraak zodat ontstekingen geen vrij spel krijgen.