Kan je naar de tandarts in deze Covid-19 periode?

Tandartspraktijken zijn weer sinds mei 2020 open voor patiënten die geen Covid-19 symptomen hebben. Om het risico op besmetting maximaal uit te sluiten, dien je rekening te houden met de volgende voorwaarden.

Hoe maak ik een afspraak?

Even binnenspringen in de tandartspraktijk om een afspraak te maken gaat niet meer. Voor een afspraak zal je telefonisch contact moeten opnemen. Aan de telefoon krijg je een aantal gezondheidsvragen en daarna kan je een afspraak maken. Voel je je de dag van de afspraak toch niet lekker, of voel je symptomen, neem dan zelf de verantwoordelijkheid om thuis te blijven. Verwittig uiteraard wel de tandarts.

De wachtkamer tijdens deze coronaperiode

Wachten in een wachtkamer met 10 andere personen gebeurt nu niet meer. Kom niet te vroeg naar je afspraak. Als je te vroeg bent, is de kans groot dat we vragen om nog even buiten of in de auto te wachten. De wachtkamer blijft voorlopig gesloten. Deze regel is natuurlijk niet van toepassing op de behandelkamer waar de tandartsstoel staat.

Hoe zit het met de veiligheid voor Covid-19?

Nog voor deze Covid-19 pandemie voldeden alle mondzorgpraktijken reeds aan de hoogste hygiëne-normen. Het dragen van mondmaskers, handschoenen en beschermende kleding, werken in een steriele omgeving, handdesinfectie en het steriel schoonmaken van instrumenten behoorden al tot de kerntaken. Voordat je de praktijk binnenkomt, zal er worden gevraagd om je handen goed te wassen of te desinfecteren. Daarna raak je niets meer aan en leg je de smartphone aan de kant. Probeer zo veel mogelijk alleen te komen. Er mag maximaal 1 begeleider mee naar binnen. Na de behandeling kun je aan de balie betalen. Probeer contactloos of elektronisch te betalen. In deze video zetten we alle nieuwe maatregelen op een rijtje.

Dringende tandproblemen?

Heb je een dringend probleem (bijvoorbeeld tandpijn of een afgebroken tand)? Aarzel niet om te bellen! Heb je pijn bij het opstaan? Bel dan ‘s morgens vroeg, dan doen we ons best om je zo snel mogelijk het helpen met je probleem. Hoe vroeger je belt, hoe groter de kans dat je doorheen de dag nog geholpen kunt worden.

Wat als je symptomen hebt of in thuisisolatie zit?

Als je symptomen van het virus hebt en je hebt een afspraak bij de tandarts, dan kan je in samenspraak je laten testen op het virus. De behandeling wordt uitgesteld tot de resultaten bekend zijn. Als je een dringend probleem hebt, is het mogelijk om een consultatie te plannen. De mondverzorger zal beschermende kledij dragen en je behandelen met een ander masker. Het is ook mogelijk dat je doorverwezen wordt naar een collega in de buurt. Je krijgt duidelijke instructies, volg die dan ook goed op.

Enkele simpele regels tijdens Covid-19

Het volgen van deze simpele regels zijn noodzakelijk:

1. Hou minimaal 1,5 meter afstand van elkaar;
  2. Schud geen handen;
  3. Desinfecteer of was je handen regelmatig;
  4. Probeer je ogen, mond en neus zo weinig mogelijk aan te raken;
  5. Moet je hoesten of niezen? Gebruik een papieren zakdoekje en gooi deze meteen weg. Heb je geen zakdoekje bij? Gebruik dan je elleboog op in te hoesten of niezen.

Meer informatie over Covid-19

De laatste nieuwe informatie over het coronavirus is hier terug te vinden en op de website van de overheid. Je kunt ook contact opnemen met het informatienummer (0800 14 689) met vragen over het virus.

Lees ook: