Een propere tandenborstel: hoe zorg ik daarvoor?

propere tandenborstels banner

Poets jij elke dag tweemaal jouw tanden? Top, zo hoort dat natuurlijk. Maar maak je ook tijd om je tandenborstel schoon te houden? Net als je woning moet je ook je tandenborstel af en toe schoonmaken. Geen paniek, je hoeft je tandenborstel hier helemaal niet voor in de vaatwasser plaatsen. Om een goede mondhygiëne te onderhouden is het belangrijk om je tanden te poetsen met een propere tandenborstel.

Op een tandenborstel zitten enorm veel bacteriën, deze zijn afkomstig uit onze mond. Tijdens iedere poetsbeurt verplaatsen we namelijk de tandplak naar onze tandenborstel. Deze tandplak zit boordevol bacteriën die ervoor zorgen dat onze tandenborstel vuil raakt. Uit onderzoek blijkt dat een tandenborstel tot wel 10 miljoen bacteriën kan bevatten. Het is dus de ideale plaats voor een broeihaard aan bacteriën.

Gelukkig kan jij jouw tandenborstel zo goed mogelijk onderhouden. Een proper gebit start namelijk bij een propere tandenborstel. Hoog tijd dus om onze tandenborstel schoon te maken. Benieuwd hoe je dit doet? Lees dan al onze tips!

Tips voor een propere tandenborstel

Aangezien je jouw tandenborstel elke dag gebruikt, is het belangrijk om deze regelmatig schoon te maken. Dit kan met de volgende 6 tips:

• Tandenborstel uitspoelen: spel na het tandenpoetsen je borstel steeds uit met koud water. Zo zorg je ervoor dat het buil en de tandpastaresten wegspoelen.
  • Meerdere tandenborstels: deel jij jouw badkamer samen met andere gezinsleden, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen zijn eigen beker heeft. Hierdoor zorg je ervoor dat de tandenborstels elkaar niet raken en kunnen er geen bacteriën worden doorgegeven. Maar zorg er ook voor dat jouw beker regelmatig gewassen wordt.
  • Niet delen: gebruik nooit een tandenborstel van iemand anders. Iedereen heeft verschillende bacteriën in zijn of haar mond en deze wil je dus niet met elkaar verspreiden. Je tandenborstel is van jou alleen en deel je dus best niet.
  • Rechtopstaand bewaren: na het tandenpoetsen laat je je tandenborstel best even dragen. Doe dit steeds rechtopstaand. Hierdoor krijgen bacteriën in je beker geen kans om je tandenborstel aan te vallen.
  • Afgesloten plek: naast een aparte spoelbeker kan je er ook voor kiezen om je tandenborstel op een afgesloten plek te bewaren. Hierdoor kunnen er geen bacteriën van buitenaf in de borstelharen geraken. Zet je tandenborstel bijvoorbeeld in een kastje of in een afgesloten houder.
  • Afstand van het toilet: heb je een toilet in de badkamer? Zorg er dan voor dat de tandenborstels op minstens 2 meter afstand van het toilet staan. Dit is namelijk de afstand die druppels kunnen overbruggen bij het doorspoelen. Spoel dus steeds het toilet door met het deksel naar beneden.

Propere tandenborstel = regelmatig vervangen

Je tandenborstel schoonmaken is 1 ding. Om er zeker van te zijn dat je steeds een propere tandenborstel gebruikt, vervang je deze best om de 3 maanden. Had je net een stevige griep te pakken, een verkoudheid of een ontsteking in je mond? Dan kiest je best meteen voor een nieuw exemplaar! Hierdoor houd je het aantal bacteriën in je mond zeker onder controle. Dit geldt zowel voor manuele als elektrische tandenborstels.

UV-sterilisator

Naast de bovenstaande tips kan je ook gebruik maken van een UV-sterilisator. Dankzij dit toestel kan jij jouw manuele of elektrische tandenborstel steriliseren. Hoe gebruik je dit toestel? Na het tandenpoetsen zorg je ervoor dat jouw tandenborstel goed wordt uitgespoeld en laat je hem even drogen. Hierna plaats je deze in de sterilisator. Na 6 minuten krijg je een propere tandenborstel die volledig bacterievrij is. We raden je toch aan om hem nog even uit te spoelen voordat je hem weer gebruikt. Zo ben je zeker dat de dode bacteriën eraf gespoeld worden. Wil je meer weten over hoe de UV-sterilisator werkt? Bekijk dan zeker deze video!